top of page
Zoeken
  • Winny de Ruiter

Yay, Jolynn is bevallen van een prachtige vijfling!

Bijgewerkt op: 4 nov. 2022

Op de 60e dag, 16 november 2021 zijn er 5 prachtige pups geboren bij JOLYNN.


Al enige weken temperatuur ik Jolynn om te zien wat haar gemiddelde temperatuur is.

In de ochtend is dit rond de 37,5 graden en in de avond 37,9.

Maandag morgen had ze ineens een temperatuur van 36,5 graad. Als de temperatuur een hele graag daalt, zal de bevalling binnen 48 uur plaatsvinden.

Vlak voor de bevalling stijgt de temperatuur dan weer met een hele graad.

Jolynn was vrijdag 19 november uitgerekend, dat was de 63e dag.

Op maandagavond, liet ik ‘s avonds Jolynn nog even plassen voor het slapen gaan in de tuin en toen merkte ik dat ze heel onrustig was . Ze verdween achter de hortensia struiken en begon daar kuilen te graven. Ook hijgde ze de hele tijd.

De eerste tekenen van de bevalling dienden zich aan!


Toen ze naar binnenging en op haar favoriete stoel sprong, zag ik dat ze vocht verloor, was haar water al gebroken? Achteraf was het vochtverlies, als inleiding op de bevalling.

Ik besloot haar naar de werpkist te brengen en belde Marianne . Met haar had ik afgesproken dat ze bij de bevalling aanwezig zou zijn om te helpen.

Marianne was er binnen een half uur en we gingen samen waken.

Jolynn groef wat in de kranten in de werpkist, maar verder bleef het rustig en we besloten na een paar uur om ook maar om beurten te gaan slapen.


De hele volgende morgen gebeurde er niets, ze hijgde alleen wel steeds.

in het begin van de middag kwamen er rillingen en huiveringen, de ontsluitingsweeën waren begonnen!

Het gehijg werd steeds heviger en Jolynn was rusteloos, wilde naar buiten en weer naar binnen, ik hield haar wel aan de lijn zodat ze niet weer achter de bossen zou verdwijnen. Ze wilde daar graag naartoe merkte ik.

Ik heb haar naar de werpkist gebracht en belde Marianne op.

Ze was er weer binnen het half uur en Jolnnn wist inmiddels niet meer waar ze het zoeken moest, ze zocht steeds beschutte plaatsen op: achter het gordijn in de kamer, onder het bureau van Gideon en onder het gordijn op Gideon’s kamer.

Het rillen werd steeds heviger en je zag ook stuiptrekkingen.

Ik leidde haar weer in de werpkist en om 16.45 zagen we al de eerste persweeën.

Rustig en gelijkmatig volgden ze elkaar op en haar staart ging steeds meer krommen.

Ze kreeg het steeds moeilijker en na 3/4 uur werd de allergrootste pup, een reu, als eerste geboren!

Jolynn woog zelf 268 gram toen ze werd geboren, deze pup woog maar liefst 438 gram!

Jolynn was moeder!


Na 33 minuten, slechts na enkele pers weeën werd nummer 2 geboren, een teefje van maar liefst 401 gram.

Haar eerste kind lag ondertussen te drinken en gelukkig, dat verliep vlotjes.

Ook nummer 2 werd aangelegd en na 36 minuten werd na 17 minuten persweeën, nummer 3 geboren: een teefje, van 386 gram.

Ook deze pup had het drinken al snel onder de knie, een vinnige dame!

Na 17 minuten en na 9 minuten persweeën kwam nummer 4 naar buiten.

De vijfde pup is een teefje van 308 gram. Het is daarmee de kleinste pup.

De eerste pup is de grootste, de laatste pup is de kleinste!


Al met al hebben moeder en pups een uitstekende start gemaakt!

Jolynn heeft veel melk en de pups drinken er graag en veel van.


De nachten slaap ik er bij om een oogje in het zeil te houden.

Vandaag kwam de dierenarts en constateerde dat iedereen kerngezond was.

Jolynn maakt echt een uitermate fitte indruk! We nemen haar mee voor kleine wandelingetjes van 5 minuten mee naar buiten en dan weet ze niet hoe snel ze weer naar haar pups moet!

Ik voer haar steeds in de werpkist en geef haar daar ook water. Ze blijft de hele tijd ZO trouw bij haar pups dat ze niet de werpkist uitgaat zelf, dus geef ik het haar.


Mooi was de ontmoeting met haar moeder Jenna, die had gelogeerd bij Inga en Wilco: toen ze werd teruggebracht wilde ze maar wàt graag naar binnen in de kraamkamer.

Ik deed de riem bij haar aan omdat ik niet wist hoe Jolynn zou reageren en liep rustig met haar naar binnen.

Jolynn keek alert en verrast naar Jenna maar toen Jenna haar kop in de werpkist wilde steken, liet Jolynn een zeer duidelijk grom horen, dat was niet de bedoeling!

Jenna deed respectvol een paar stappen achteruit en bleef iets meer op afstand staan kijken, ze accepteerde het meteen!

Jolynn kreeg toch “ bloed voor haar hart” want ze volgde Jenna mee naar de keuken toen ik haar terug bracht. Daar besnuffelden ze elkaar uitgebreid met kwispelende staarten, prachtig!

De hele dag heeft Jolynn zeer zorgzaam haar pups gezoogd en ze flink schoon gepoetst.


Ze is een TOP moeder!

191 weergaven6 opmerkingen

Recente blogposts

Alles weergeven
Post: Blog2_Post
bottom of page